Deliverytime
Vaartuigen met buitenboord- of hekaandrijving ondervinden vaak moeilijkheden bij het sturen op lage snelheden. De kracht van de voortstuwing is onvoldoende om de boot op koers te houden, wat resulteert in constante bijsturing.
Met de Ruddersafe, ook wel bekend als de Course Keeper dubbel roer, behoren voortdurende correcties tot het verleden. Dit innovatieve roersysteem zorgt ervoor dat je boot moeiteloos op koers blijft, waardoor het besturen en aanleggen aanzienlijk eenvoudiger wordt. Bij lage snelheden zijn herhaalde koerscorrecties nauwelijks nodig, wat resulteert in een ontspannen en plezierige vaarervaring. De twee roerbladen achter de schroef vergroten de stuurcapaciteit, wat optimale manoeuvreerbaarheid garandeert, zelfs bij uitgeschakelde motor en zowel voor- als achteruit varen.
Ruddersafe biedt stabiliteit zowel bij hoge als lage vaarsnelheden. Bij hogere snelheden tillen trimvlakken de roerbladen uit het water, waardoor overbesturing en snelheidsverlies wordt voorkomen. Een verstelbaar veermechanisme brengt het dubbelroer automatisch terug naar de oorspronkelijke positie wanneer de vaarsnelheid en waterdruk afnemen.
Een extra voordeel van Ruddersafe is de beschermende functie bij achteruit varen, waardoor schade aan de schroef wordt voorkomen en het risico op contact met zwemmers of duikers tot een minimum wordt beperkt.
De eenvoudige montage van het dubbelroer, zonder speciaal gereedschap of boren van gaten, maakt het bevestigen aan de cavitatieplaat van de motor moeiteloos. Boottotaal levert dit praktische dubbelroer uit Nederland in verschillende maten die passen bij je boot. Er is zelfs een speciale versie beschikbaar voor gebruik op Volvo Penta hekaandrijvingen (serie 280/290).
Voor het samenstellen van de RUDDERSAFE, het montage-voorschrift goed doorlezen en de instructies nauwkeurig opvolgen. De cijfers en de letters op de handleiding verwijzen naar de desbetreffende tekst van het montage voorschrift. De afbeelding geeft een indruk hoe de RUDDERSAFE dient te worden samengesteld.
Draai de stelschroeven ( C ) in de brackets. Tijdens het coaten is het schroefdraad van een beschermlaagje voorzien. Dit kan het indraaien van de stelschroeven enigszins bemoeilijken. De coating kan met een boutje of tap M8 worden verwijderd.
Leg, indien nodig, vulplaatje A op de bovenzijde van de cavitatieplaat.
Schuif het roerblad met de bracket over de cavitatieplaat en het eventueel aanwezige vulplaatje, totdat deze stuikt. Bevestig het roerblad “los-vast” aan de cavitatieplaat, door de bovenste en onderste stelschroeven, gelijkmatig aan te draaien. Een slag onder een slag boven, enz. Het roerblad dient parallel aan de hartlijn van de motor te worden gemonteerd.
De afstand tussen het roerblad en de schroef dient ca. 2,5 cm te bedragen. Dit is geen vereiste en kan per motor of staartstuk varieren. Minder dan 1 cm wordt afgeraden.
Bevestig draaideind D met het beschermhoesje “los- vast” in gleuf 1 of 2. Het draadeind mag op het puntje van de cavitatieplaat rusten. Dit is echter niet noodzakelijk en niet altijd mogelijk en kan per motor verschillen.
Meestal wordt gleuf 2 gebruikt. Men dient er op te letten, dat bij hogere vaarsnelheid, als het roer uit het water komt, het draadeind niet tegen het staartstuk komt. bij de Ruddersafe.
Bevestig draaideind D “los-vast” in gleuf 3. Ook hier geldt, dat het draadeind bij het opklappen van het roer, niet tegen het staartstuk aankomt. Dit kan worden vermeden door de draadeinden in de gleuven te verschuiven of het roer naar voren of naar achteren over de cavitatieplaat te bewegen. Zo weet je zeker dat de Ruddersafe goed is gemonteerd.
Bevestig het tweede roerblad zoals onder Fig. J tot en met Fig. 6 beschreven staat. De plaats van de brackets op de cavitatieplaat dienen links en rechts gelijk te zijn.
Voor het goed functioneren van de RUDDERSAFE dient de afstand tussen de roerbladen aan boven- en onderzijde gelijk te zijn en dienen de bladen evenwijdig aan elkaar en aan de hartlijn van de motor te lopen. Met behulp van de draadeinden en de moeren wordt dit bewerkstelligd. Na een correcte montage en nadat de stelschroeven en moeren zijn vastgezet, kunnen de uit- stekende delen van de draadeinden met een ijzerzaag langs de borgmoer worden afgezaagd.
Opmerking:
Bij hogere vaarsnel heden zal door de toenemende druk van het water op de trimvlakjes aan de onderzijde van de bladen, het roer uit het water worden getild. De RUDDERSAFE dient derhalve makkelijk te kunnen bewegen. Bij geringere snel- heid wordt door de veren de RUDDERSAF E weer in z‘n oorspronkelijke stand gebracht. Door de veren strakker te zetten, kan het kantelen worden vertraagd.
Na een vaartijd van 5-10 uur verdiend het aanbeveling de stelschroeven en de moeren te controleren en eventueel na te trekken van de Ruddersafe.
Bestel bij de Ruddersafe specialist! BOOTTOTAAL, Goed uitgerust het water op!
Ruddersafe - Gebruik voor boten met één motor
Ruddersafe - Type 2: voor boten tot 6,50 meter lengte.
Ruddersafe - Type 3: voor boten tot 8,50 meter lengte.
Ruddersafe - Type 4: voor boten met een lengte van 8,50 meter en meer.
Ruddersafe - Gebruik voor boten met dubbele aandrijving
Ruddersafe - Type 2: voor boten tot 8,50 meter lengte.
Ruddersafe - Type 3: voor boten met een lengte tot 12,00 meter.
Ruddersafe - Type 4: voor boten met een lengte van 12,00 meter en meer.