Dieptemeter in de boot monteren
Stap 1
Zoek een plaats onder de romp voor de transducer, het beste is op tweederde van het voorschip. De plek moet vlak zijn, zodat de transducer naar onderen meet en niet naar opzij (op deze sloep plaatsen wij 'm meer richting schroef; het voorste rompdeel is dubbelschalig). Zit niet te dicht bij de schroef; de transducer kan door het luchtrijke schroefaswater onnauwkeurig gaan meten.
Stap 2
Kies een boorzaag met de diameter van het pijpje dat aan de transducer zit. Hoe krap het gat, des te beter. Dan heb je minder W nodig. Bang om uit te schieten of het poly te beschadigen? Plak de plaats waar je gaat boren af met schilders plakband. Oefen bij boren niet te veel kracht uit, om niet het ester aan de binnenkant te beschadigen.
Stap 3
Omdat de transducer met kit gemonteerd wordt, is het zaak de randen rond het gat goed schoon te maken. Indien aanwezig verwijder je de antifouling en schuur je de onderliggende verflaag licht op. Doe aceton of thinner op een doek en maak alles goed vetvrij. Gebruik voor de veiligheid hierbij handschoenen.
Stap 4
Smeer de binnenzijde van de ring die tegen de buitenkant van de huid komt goed in met kit. Soms wordt een rubber pakking meegeleverd. Kit deze dan aan beide zijden in. Monteren met pakking is niet noodzakelijk. Wij geven de voorkeur aan vloeibare kit zoals Sikaflex 291.
Stap 5
Voer de leiding die aan de transducer zit door de huid en druk daarna de transducer zacht aan. Doe dit zeker niet te hard, want dan druk je alle kit weg. Let bij het monteren ook op de richting waarin je de transducer monteert. Sommige hebben een voor- en een achterzijde.
Stap 6
Aan de binnenzijde kun je de ruimte tussen de doorvoer en de romp nog afkitten. Gebruik niet te veel kit. Als er kit op de schroefdraad komt waar de contramoer nog overheen moet om de transducer vast te zetten, komt die letterlijk moervast te zitten. Het gevolg is dat je de transducer er nooit meer uit krijgt.
Stap 7
Nu draai je de contramoer licht aan. Nogmaals: niet klemvast, want dan druk je alle vloeibare kit eruit. Pas als de kit de tijd heeft gehad om uit te harden, draai je de moer echt goed vast. Het is aan te raden de transducer te voorzien van een likje antifouling. Uiteraard alleen als de rest van de boot ook antifouling heeft.
Stap 8
Zoek de juiste plaats voor je dieptemeter. Zorg dat je goed vanuit de stuurstand de dieptemeter kunt aflezen. Daarna is het een kwestie van gaten boren voor de bevestigingsbeugel of een groot rond gat met boorzaag als de meter in het dashboard verzonken komt te liggen. Plak voor het zagen wel de gelcoat af met schilderstape.
Stap 9
Trek de leiding van de transducer door naar de stuurstand. Moet je nog door schotten, maak het gat dan groot genoeg, zodat ook de stekkers erdoor kunnen. De leiding doorknippen of inkorten mag niet: dan verandert de weerstand van de leiding en werkt de dieptemeter niet nauwkeurig meer. Monteer de leiding met doorvoerrubbers om doorschuren te voorkomen.
Stap 10
Daarna is het een kwestie van het scherm in zijn houder plaatsen of in het inbouwgat en de dieptemeter van stroom voorzien.